Monday, November 30, 2009

Umar & Wanita Bani Hilal

Kisah Umar bin al-Khattab dan Wanita Daripada Bani Hilal Serta Proses Perkahwinan Puteranya Dengan Wanita Itu

Di antara yang mereka ceritakan adalah semasa Umar menjadi khalifah, dia melarang perbuatan mencampurkan susu dengan air. Suatu malam, dia keluar menuju ke pinggiran kota Madinah. Tanpa diduga, dia mendengar suara seorang wanita berkata kepada anak gadisnya, "Tidakkah engkau mencampurkan susu daganganmu dengan air? Subuh sudah datang!"

Anak gadisnya menjawab, "Bagaimana mungkin aku mencampurkannya. Engkau lakukan sahajalah. Amirul Mukminin tidak akan tahu."

Anak gadisnya berkata lagi, "Jika Umar tidak tahu, Tuhan Umar pasti tahu. Aku tidak akan mencampurkannya kerana dia telah melarangnya."

Kata-kata gadis itu menusuk ke relung hati Umar bin al-Khattab. Keeseokkan paginya, Umar mengundang Ashim, puteranya menemuinya dan dia berkata kepada puteranya, "Puteraku, pergilah ke tempat begini dan begini. Tanyakanlah mengenai gadis ini, (Umar menceritakan mengenai si gadis itu kapda puteranya)."

Ashim lalu pergi. Ternyata si gadis itu berasal dari Bani Hilal. Umar lalu berkata kepada Ashim, "Pergilah anakku dan kahwinilah gadis itu. Dia sangat sesuai melahirkan seorang kesatria yang akan memimpin bangsa Arab".

Ashim lalu mengahwini gadis itu. Wanita itu melahirkan untuk Ashim seorang puteri iaitu Ummu Ashim binti Ashim bin Umar al-Khattab, yang kemudian dinikahi oleh Abdul Aziz bin Marwan bin Hakam. Daripada pasangan ini, lahirlah Umar bin Abdul Aziz. Imam Laits bin Sa'ad menceritakan kepadaku, "Firasat yang benar adalah firasat Aziz Mesir ketika meramal Nabi Yusuf AS dan mengatakan, 'Bawalah Yusuf kepadaku agar aku memilih dia sebagai orang yang rapat kepadaku.' Maka tatkala raja telah bercakap-cakap dengannya, dia berkata, 'Sesungguhnya, kamu mulai hari ini menjadi orang yang berkedudukan tinggi lagi dipercayai pada sisi kami.' (Surah Yusuf:54) dan firasat Umar dalam melihat jati diri wanita daripada Bani Hilal dan melahirkan Umar bin Abdul Aziz".

Ada seorang yang dapat dipercayai memberitahuku daripada Laits, dia menambah, "Dan firasat Sulaiman bin Abdul Malik pada Umar bin Abdul Aziz."

Suatu ketika, Umar terbangun daripada tidurnya, lalu mengusap-usap wajahnya dan menggosok-gosok kedua belah matanya sambil berkata, "Siapa ini keturunan Umar yang diberi nama Umar dan perilaku seperti Umar?" Dia mengulang-ulang pertanyaannya itu.

Buku: Umar Abdul Aziz (Peribadi Zuhud Penegar Keadilam)

Karya: Abdullah bin Abdul Hakam

Sunday, November 29, 2009

Ibadah Melontar Di Jamrat Berjalan Lancar

Jemaah Gembira Tinggal Lebih Lama

MEKAH: Tabung Haji akan membiayai perbelanjaan jemaah haji yang terpaksa tinggal lebih lama di tanah suci ekoran masalah penjadualan semula penerbangan yang membawa mereka pulang.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mej Jen (B) Datuk Jamil Khir Baharom berkata ini ekoran arahan pihak berkuasa Arab Saudi yang cuma membenarkan empat penerbangan sehari untuk membawa pulang jemah haji ke tanah air iaitu dua Penerbangan Malaysia dan dua Saudi Airlines untuk mengelakkan kesesakan di lapangan terbang.

"Ekoran itu ada antara jemaah haji yang terpaksa dijadualkan semula penerbangan pulang dan perlu tinggal lebih lama di tanah suci," katanya kepada petugas media Tabung Haji di sini pada Jumaat.

Sehubungan itu, katanya Tabung Haji akan membiayai kos tambahan setiap jemaah yang terpaksa menangguhkan perjalanan pulang terutama dari segi penginapan serta makan minum.

Jamil Khir berkata penjadualan semula penerbangan pulang mendapat reaksi yang positif daripada kalangan jemaah yang terbabit.

"Mereka menyatakan rasa gembira kerana dapat tinggal lebih lama di tanah suci tetapi bimbang bayaran yang mereka buat kepada Tabung Haji cuma untuk tempoh 40 hari.

"Saya telah meyakinkan mereka bahawa Tabung Haji akan menanggung segala perbelanjaan penginapan serta makan minum sepanjang tempoh tambahan mereka berada di tanah suci," katanya.

Menurut jadual asal, penerbangan pertama yang membawa pulang jemaah haji di jangka pada 3 Disember manakala yang terakhir pula pada 2 Januari tahun depan.

Mengenai wukuf yang berakhir semalam, Jamil Khir menyatakan rasa gembira kerana jemaah haji Malaysia menumpukan sepenuh perhatian kepada ibadah masing-masing sungguhpun keadaan khemah penginapan mereka agak basah dan kurang selesa ekoran hujan lebat pada petang Rabu.

Beliau berkata ratarata jemaah haji Malaysia yang beliau temui menyatakan rasa syukur kerana kedatangan mereka ke Arafah disambut dengan hujan dan menganggapnya sebagai hujan rahmat kerana hujan jarang sekali turun di tanah suci Mekah apatah lagi di Arafah.

Jemaah haji Malaysia kini berada di Mina untuk melontar Jamrah sebelum kembali semula ke Mekah untuk mengerjakan Tawaf dan Sae haji. BERNAMA

28 Nov 2009 mStar Online

Ibadah Melontar Di Jamrat Berjalan Lancar

MEKAH:Ibadah melontar di Jamrat pada hari pertama, Jumaat, berjalan lancar dengan lebih 2.5 juta jemaah haji berjaya mengerjakannya tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.

Pembinaan jambatan Jamrat setinggi lima tingkat yang berharga SR4.6 bilion dalam usaha melegakan kesesakan di kawasan itu banyak membantu jemaah haji dalam mengerjakan ibadah itu dengan lebih selesa.

Dengan kalimah "Allahuakbar" ratarata jemaah menyempurnakan ibadah melontar di Jamrat Al-Aqaba di Mina.

"Kami bersyukur kepada Allah Maha Besar hari pertama berlalu dengan lancar dan pihak keselamatan kami berjaya memastikan tidak berlaku sebarang kesesakan di manamana tempat di jambatan Jamrat," menurut jurucakap pegawai tentera Khalid Al-Zahrani yang dipetik akhbar berbahasa Inggeris Arab News.

Pihak keselamatan mulai memantau pergerakan jemaah haji ke kawasan melontar sejurus selepas menamatkan ibadah korban.

Sementara itu Penjaga Dua Masjid Suci Raja Abdullah dalam ucapan umumnya di hadapan putera-putera raja, cendekiawan, tetamu dari negara-negara Majlis Kerjasama Teluk, menteri-menteri kabinet dan komander dari pelbagai badan keselamatan, menyuarakan penghargaan kepada semua yang berjaya menampilkan ibadah haji yang lancar tahun ini.

Menteri Dalam Negeri Jen Mansour Al-Turki pula dalam satu persidangan berita di Mina berkata pihaknya tida menerima maklumat mengenai sebarang insiden yang membabitkan mana-mana kumpulan ekstremis.

Beliau berkata ibadah haji berjalan dengan lancar, kecuali beberapa kesalahan yang berkaitan pelanggaran peraturan mengenai tempat penginapan. BERNAMA

28 Nov 2009 mStar Online

Saturday, November 28, 2009

Kerana lidah tak bertulang...

Apabila lidah itu tidak bertulang, ia tidak akan pernah senyap. Pernahkah kalian jumpa lidah yang tidak digunakan sedangkan ia befungsi? Tidak! Sama sekali tidak! Setiap kali ia digunakan seumur hidup kita, ia tidak akan lari dari berkata bohong, fitnah, kritik, mgata... Inilah bencana lidah apabila ia tidak selari dengan iman di dada. Tepuklah dada sendiri, tanyalah pernahkah diri kita tidak pernah melakukan tipu? Pernahkah kita tidak pernah memfitnah? Pernahkah kita tidak pernah mengkritik dan mengata? Setiap insan pasti pernah paling kurang sekali melakukan perkara tersebut. Tidak ada yang tidak pernah berbuat demikian. Itulah kekurangan kita berbanding Junjungan Besar Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam. Maka, perbaikilah diri kita supaya mengawal lidah. Lidah yang biasa dengan bohong, akan digelar pembohong. Lidah yang biasa dengan fitnah, akan digelar pemfitnah dan seterusnya. Nauzubillah min zalik. Nah, marilah sahabat-sahabat sekalian. Kita elakkan lidah kita dari berbicara perkara yang mendatangkan binasa pada diri kita.
.
Acapkali kita terkena bencana lidah. Hatta kerana lidah orang lain pun, kita terkena bencananya. Benarlah kata pujaan seven, andai lidah terpotong, berkuranglah penghuni neraka. Kita sedih, kecewa, terpinggir, teraniaya, terfitnah dek kerana lidah yang tak bertulang ini.

sedih + kecewa + terkilan

Sesuatu tertimpa kepada kerana sesuatu yang tidak dijangka. Sesuatu yang tidak pernah terjadi. Suatu kepercayaan yang telah dihancurkan. Suatu amanah yang dimusnahkan. suatu janji yang dimungkiri. Itulah yang tertulis di dalam kehidupan. Teruslah bersujud pada Khaliqmu, mengadu kepada Dia bahawa engkau tertimpa sesuatu yang beban, sesuatu yang sukar, sesuatu yang dihancurkan, sesuatu yang dimusnahkan, sesuatu yang dimungkiri, sesuatu yang begitu menyesakkan dadamu. Sujud... Mengadulah... Dia mengetahui apa yang berada di dalam dadamu. Hanya DIA... Dia akan mengurangkan bagimu segala yang kau deritai... PASTI.

sedikit pasrah + sedikit redha

masih lagi terbelenggu dari sakit yang mencalar? apakah tidak kau serahkan hati sepenuhnya pada Tuhanmu? memang kau insan yang dhaif, kasihan... Iman masih belum tebal. senipis bawang barangkali. Itulah namanya ujian duniawi yang kecil. Tapi engkau sudah lemah. Mana pengakuanmu sebagai seorang yang beragama Islam, bersaksi bahawa Allah itu Tuhanmu, bersaksi bahawa Rasul itu utusan Tuhanmu? Alunkan ayat-ayat suci Al-Quran, bertasbihlah memuji Tuhan, bermunajat penuh khusyu', rindui kasih Ilahi di sepertiga malam, buatlah sesuatu yang baik di atas muka bumi ini dan menghindarkan diri dari perkara yang tidak disukaiNya. Pasti kau beroleh kenikmatan yang tidak terhingga. Nikmat kelapangan hati menerima ujian dengan seredha-redhanya. Hanya kerana DIA...

Kembalikan tali yang terputus. ikatkan kembali butiran tasbih itu. Sambungkan tangan-tangan yang terurai. Kesat air matamu. ini perhentian sementara buatmu. hanya sementara... Ujian itu juga sementara. Sebentar lagi kau dijemput Ilahi. Sambutlah tangan yang menghulur. Jangan diulit dengan egois yang ada. Buangkan sifat syaitaniah itu jauh2.

REDHA + PASRAH

Thursday, November 26, 2009

Program ketiga ana jadi fasi

Pada 20 hingga 22 November 2009, ana telah dipanggil untuk menjadi fasilitator bersama kumpulan nasyid tanah air iaitu ZAIDAN untuk sebuah program bawah jawatankuasa masjid di bawah ini
Tempat penginapan pertama untuk muslimat adalah seperti di bawah
Setibanya ana di sana beginilah keadaannya...
Kemudian makan malam
Beratur untuk memulakan LDK yang pertama
Beratur lagi untuk tidur
Esoknye, riadah diketuai oleh Ustaz Firdaus dari kumpulan nasyid ZAIDAN
Sesi tazkirah dan taklimat sebelum ke destinasi yang seterusnya
Pot pet pot pet...mac
Kem Nur Laman Bestari Ulu Yam
Pembahagian khemah
Taklimat ringkas dari penyelia kem
Bermula LDK ke 2 - sepuluh perkataan
Kene mumble..hihihi
barisan urusetia n fasi. ahli kump nasyid ZAIDAN yang kedua FIDUT dah sampai tghari tersebut
Semangat bercamping
Solat berjemaah
Mandi kat kolam
Ahli Kump Nasyid ZAIDAN yg ketiga, Ustaz Saiful... memerhatikan dan mengawasi peserta...
Dah habis mandi, siap sedia utk solat maghrib
Tazkirah dan kuliah maghrib oleh Ustaz Saiful
Inilah pengganti surau buat kami... dan juge tempat tidur utk peserta perempuan
Ini pula urusetia. Wana dan Sarah. adik beradik nih...
asyik tangkap gmbr kome je, ana pn nk tgkp jg
Pemandangan sekitar kem
Makan..masing2 kebulur
LDK seterusnya
nape gmbr ana takde mase taklimat fasi dan urusetia ni... sebab ana tangkap gmbr...wu..
Okey adik2 syarat2 petandingan adalah...
1... 2... 3 MULA!!
Riadah
Jungle Tracking
Ni jumpe tgh2 hutan..ade peristiwa kemalangan ka kat sini? wuuu seramnyee
Alhamdulillah da sampai balik tempat mula tadi..ade yg kene pacat.. tragis sungguh
LDK yang terakhir
Sampai nanges2.. sedih..
Penyampaian sijil
 

Challenge Me!

Promote This Blog

Visitors

...::Lukluk Baidoa::..