Sunday, December 20, 2009

Kedudukan Berjalan Di Dalam Kumpulan ~ Di manakah Anda?

Assalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh...

Kali ini ana membawa pemerhatian ana terhadapa cara jalan seseorang individu. Untuk pengetahuan semua, cara jalan seseorang di dalam suatu kelompok menggambarkan personaliti seseorang. Berikut adalah rahsia perwatakan seseorang melalui cara berjalan. Betul atau tidak, wallahualam.

1. Kedudukan di hadapan sekali

Selalunya orang ini dikatakan berkaliber dalam kepimpinan, sentiasa dihormati oleh orang lain, mempunyai kekuatan pengaruh, tegas dan optimis, bercita-cita tinggi, serius, berketrampilan, smart, sangat mudah melihat kelemahan orang lain, sentiasa mengganggap diri lebih hebat dan seorang yang romantik. Orang seperti ini selalunya bertuah.

2. Kedudukan di tengah-tengah/berdekatan dengan orang paling hadapan

Bagi sesiapa yang selalu berada di kedudukan tengah-tengah dalam kumpulan atau berdekatan dengan orang yang paling depan adalah seorang yang amanah, suka membantu, mempunyai daya pertimbangan yang baik, perahsia, banyak mulut, mementingkan persahabatan lebih dari semua orang, suka berlawak, amat bergantung kepada orang lain dan seorang yang ceria.

3. Sebelah kanan/kiri

Sangat seronok mendampingi orang ini. Ringan tulang, bersopan santun, emosi sangat mendalam, suka berkorban untuk orang lain, mementingkan persahabatan. Idea mempengaruhi orang lain, namun lemah dalam pertimbangan. boros tetapi boleh menjadi penjimat ketika memerlukan sesuatu yang penting. Senang dididik. Ada stail tersendiri dan seorang yang penyayang.

4. Paling belakang sekali

Orang ini adalah seorang yang pemalu dan merendah diri. Seseorang yang suka memerhati, suka berfikir, suka berkhayal, mementingkan orang lain dari dirinya sendiri, tidak menyusahkan orang lain, sangat sensitif tetapi seorang yang romantik, mempunyai daya pemerhatian yang tajam, jujur, dan memilih. Selalunya orang ini seorang yang pendiam namun akan menjadi peramah apabila sudah lama bersahabat.

********************************************************

Di bawah ini ana selitkan juga rahsia cara berjalan bagi wanita. Jadi, jaga-jagalah wanita. Ada lelaki sedang memerhatikan personaliti anda dari cara jalan anda.

1. Jika berjalan, dari belakang kelihatan seperti tidak memijak tanah. Golongan wanita yang jalannya berginjat, konon wanita ini adalah wanita yang tidak jujur, kalau berbual, mulutnya laser dan menyinggung perasaan orang lain. Wanita yang berjalan seperti ini juga terkenal dengan sikap egonya. Lebih parah, wanita ini biasanya pemboros atau suka membazir wang tanpa berfikir sebelum berbelanja. Padahal, wang yang dimilikinya itu masih banyak kegunaannya. Tapi jangan berkecil hati, kerana wanita seperti ini biasanya menjadi pujaan ramai lelaki.

2. Jika berjalan, sering menoleh ke kanan and kiri. Wanita seperti ini biasanya pandai menyimpan rahsia. Walaupun ramai yang menganggap wanita seperti ini tidak jujur, suka menipu teman sendiri,dan merugikan teman bualnya, namun, ramai lelaki yang berusaha untuk menakluk hatinya. Konon wanita seperti ini senang diatur dan diuruskan.

3. Jika berjalan suka menunduk. Cara berjalan melambangkan wanita seperti ini memiliki sifat yang tertutup. Ia hanya akan berbual dengan orang-orang yang rapat dengannya dan boleh dipercayai untuk menyimpan rahsianya. Wanita seperti ini biasanya sukar untuk ditakluk hatinya. Disamping sikapnya yang dingin, wanita seperti ini tidak peduli dengan kehidupan cinta. Namun, jika ada lelaki yang berjaya menawan hati wanita dengan cara berjalan menunduk ini, dijamin akan mendapat kebahagiaan. Sebab, wanita jenis ini sangat setia, dan dia tidak akan mengkhianati lelaki yang dicintainya.

4. Jika berjalan menatap lurus ke depan. Wanita seperti ini biasanya memiliki pendirian yang teguh, bukan senang hendak menggoncangkan imannya. Jangan sekali-sekali menentang apa yang pernah dikatanya, jika anda tidak mahu mendengar dia berleter panjang lebar. Meski pendiriannya teguh, tapi dia selalu berselisih pendapat. Jangan hairan jika wanita seperti ini hanya mahu berbual dengan orang yang berpengalaman luas.

5. Jika berjalan badan bergerak ke kanan dan kiri. Wanita yang berjalan dengan gaya yang sedemikian tidak ambil kisah dengan masalah yang berlaku. Apa pun masalah yang ada dihadapannya, dia dianggap kecil. Padahal masalah itu sebenarnya memerlukan kebijaksanaan untuk diselesaikan. Kerana sifatnya yang suka ambil mudah ini, banyak persoalan yang akhirnya tidak dapat diselesaikan dan akibatnya merugikan dirinya sendiri.

6. Jika berjalan badan tampak tegak. Wanita ini tegas menentukan sikapnya sendiri. Dia tidak mahu urusan peribadinya dicampur oleh orang lain. Gaya bicaranya serius seperti ingin menunjukkan dia memiliki pendirian teguh. Yang menarik dari wanita ini, dia bertanggungjawap terhadap apa yang pernah dilakukannya. Dia menyenangi lelaki yang berdikari tanpa meninggalkan sifat-sifat romantiknya.

7. Jika berjalan seperti zirafah. Maksudnya, ketika melangkahkan kaki ,badannya ia kelihatan bergerak ke depan dan ke belakang. Wanita jenis ini sangat lemah perasaannya. Dia seorang yang mudah terasa dan mudah tersinggung. Jadi, jika anda berbual dengan wanita seperti ini kenalah menjaga perasaannya agar tidak tersinggung, kerana wanita ini mudah mengalirkan air mata.

**********************************************************

Jadi, anda orang yang mana? Yang selalu duduk di hadapan? tengah2, kiri kanan atau belakang? Cara berjalan anda juga bagaimana?

**********************************************************

Friday, December 18, 2009

Butir-butir cinta

Muhasabah Cinta

.

Wahai pemilik nyawaku

Betapa lemah diriku ini

Berat ujian dari-Mu

Ku pasrahkan semua pada-Mu

.

Tuhan baru ku sadar

Indah nikmat sehat itu

Tak pandai aku bersyukur

Kini ku harapkan cinta-Mu

.

Kata-kata cinta terucap indah

Mengalun berzikir di kidung doaku

Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku

.

Butir-butir cinta air mataku

Teringat semua yang Kau beri untukku

Ampuni khilaf dan salah selama ini

Ya Illahi muhasabah cintaku

.

Tuhan kuatkan aku

Lindungiku dari putus asa

Jika ku harus mati

Pertemukan aku dengan-Mu

.

http://www.youtube.com/watch?v=i2yfH8LKUsw

----------------------------------------------------------------------

Di saat hati gundah gulana, sedih, hiba dan pelbagai lagi perasaan yang menyerang diri..teringat kata-kata nasihat Ibnu Qayyim..

Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah swt.

Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan Allah swt.

Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah swt

Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNYA.

Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya.

Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan bermohon kepadaNya

sentiasa berzikir kepadaNya adalah keikhlasan sebenar kepadaNya......

Andai dunia dan isinya diberikan kepada manusia, masih tidak lagi dapat membendung hajat hati si hamba itu...

-----------------------------------------------------------------
Ya Allah.. dalam malam-Mu tiada henti hamba luapkan segala resah dalam qolbu,

jika apa yang terjadi karena kehendak dan Cinta-Mu…mohon berikan jalan kemudahan untuk melampaui waktu singkatku.

Ya Allah…pada-Mu hamba berserah diri dengan segala kerendahan hati… Jika apa yang kurasakan bukan karena Cinta dan Kasih-Mu….mohon berikan jalan terbaik dan kesabaran.

Jika memang waktuku belum tepat….jagalah hati ini dengan cahaya kasih-Mu agar tetap dalam keridhaan-Mu.

Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui apa yang ada dalam qalbuku.

---------------------------------------------------------------

Monday, December 14, 2009

Berprogram bersama Kump Nasyid !

Kem Bina Rohani ini telah dianjurkan oleh Mekar ESQ SDN BHD & Madrasah Qasimul Ulum bersama Kumpulan Nasyid yang baru yaitu ZAIDAN. Kem ini telah diadakan di River Stone Eco Resort, Ulu Yam, Selangor.
Sesi pendaftaran telah dibuka seawal 2.30 petang memandangkan ibu bapa telah tiba lebih awal dari masa yang ditetapkan. Pendaftaran agak kurang kerana telah urusetia lelaki sembahyang Jumaat dan masih belum pulang. Ana bersama K.liza menjaga pendaftaran wanita dan pendaftaran lelaki pula dijaga oleh urusetia peserta lelaki. (Mengomel sebab ade urusetia yang NAK belikan makanan tghari utk kami, tapi makanan tu tak sampai kepada kami. K.liza dan ana telah menjadi mangsa gastrik sehingga petang... )
Ana meneliti peserta2 yang bakal mendaftarkan diri untuk kem ni...
Setelah taklimat kepada ibu bapa diberikan, peserta pula diberi taklmat oleh Al-Ustaz Alauddin selaku Mudir Madrasah Qasimul Ulum dan Mekar ESQ SDN BHD. peserta diminta utk muhasabah diri mengapa mereka dihantar ke kem tersebut. (Ana ngan K.liza mase ni di tahap kritikal gastrik. Paling teruk k.liza...huhuhu...cian kat kitaowang. Sampai aty org yg nk belikan nasi tghari kat kitaowang tu tidak menepati apa yang dikatakannya. Waaaa... Kalau ya pun, jgn la bg harapan kat kitaowang mnuggu nasi tghari. Dari pagi kami tak makan...)
Solat maghrib di conduct oleh Al-Ustaz Saiful dan kuliah maghrib disampaikan oleh Al-Ustaz Azmir. LDK 1 - Membina moto dan bendera kumpulan masing2... best2... di conduct oleh salah seorang kump Nasyid ZAIDAN iaitu Faiz. (Sebenarnye ana tak rasa apa2 pun bersama kump nasyid ni, takde rase teruja atau apa2. Sebab bagi ana mereka orang biasa yang ingin berdakwah melalui nasyid. Bagus2... Semoga menjadi Kump Nasyid Terkenal :-] ) Disajikan nasyid Aku Khalifah Allah oleh Kump Nasyid Zaidan yang terdiri daripada Safiul (ketua), Firdaus, Pidut, Yazid dan Faiz.
Riadah
Okey... buat macam ni semua... bukan camtu. camni..camnilah..macam itik ni.. Nape tak ikut?? Sape tak ikut, kene penalti (sticker merah-tolak mata kump). Cepat buat!!.. Talipon berkarat Main tipu... Pandai bebudak ni nak menang Pindahkan kacang dengan chopstick Bersemangat sorang nih masukkan benang dalam jarum... Tiup, Tiup, Tiup... bagi pecah pipi tu... Tiup lagi.. Sampai semput2 bebudak ni... Hi3... Faci & Kump Nasyid Zaidan beramah mesra bersama peserta... Ceramah : Apa Maksudnya Saya Bertuhan LDK 2 : Membina bangunan setinggi boleh dan menyelesaikan binaan dengan mencari bendera masing2 yang disembunyikan oleh urusetia. (Kump ana paling tinggi wat bangunan. TAHNIAH!! ... siapa faci kump MUSLIMAH??? mestilah KAK MICHI! ..Hehehe... Setengah jam, asyik tinggi camni je dik...bila nk tggi lagi? Kump kedua binaannya tertinggi Ni la Dewan yang digunakan untuk wat slot, prog, LDK dan sebagainya... Best kan? Merasai fresh rimba... Ni bergambar sekitar camp site.. memang fresh! Eh k.liza cube tgk mici jap... purdah ni senget tak... K.liza menjawab. akak rase da cantik da ni...keh3
Michi ngan Maya.. Maya (tudung hitam) dari Madrasah Qasimul Ulum. Sebaya ngan michi. Seronok jumpe org kt mesia ni yang dapat membantu mengistiqomahkan michi memakai purdah. Alhamdulillah, puji2an buatMu Ya Allah, menghadirkan seorang teman penguat jiwa... ٍSubhanallah, Maya juga dok taman Melati..bestnye...
K.liza n Maya posing di taman bunga... Ni pandangan dari atas. Kat dorm mase ni... Ni ade chalet... tapi kami tak tempah duk situ. kami tempah duk kat dorm Praktikal wudhu' di dalam hutan. gune separuh botol kecil. Sah adik tdung hitam baju belang ni suka tido pagi. Ngantuk ye... Peserta mendengar dengan khusyu' apa yang dikatakan oleh Al-Ustaz Alauddin Maya... Pose cepat...
"Michi, tolong tangkap gambar akak dengan mamat hensem ni"
Okey...dalam masa 5 minit lagi kita akan berkawad masuk hutan... bace doa semua...
Sesi penjelajahan bermula "Sekarang cari kak Michi. Sapa jumpa, akan dihadiahkan sticker hijau !" "Eh, mana k.michi ni... korang cepat cari k.michi. Nanti dapat mata utk kumpulan kita... Cepat3."
Insan bertuah yang mendapat mata (budak paling ceria)
"Okeyh Maya, pose cantik2..."
"Teruja tengok cendawan" ---> Jakun ke budak sorang nih...
Letih dah abes.. Tadi dalam hutan dah wat praktikal wudhu' dan sembahyang ketika darurat. Peserta rata-ratanya sudah memahami konsep tersebut. Tahniah...
Sungai yang cantik- "k.liza, jgn syok sgt maen air, nanti kene makan buaya.kih3"
Solat berjemaah
Sesi muhasabah
Solat Isya'
Persembahan peserta2 yang best. Suara adik naufal memang sedap. Best3
Janganlah kamu merempit. Nanti mati katak, sape susah...Nak ngutip serpihan2 kepala yang terburai
Insaf...
Panglima perang macam tu ke? hehehe... Johan persembahan peserta lelaki
persembahan kump k.liza. erm..penin2 skit. tapi bole faham
sibuk menyiapkan sijil peserta. k.liza ringan tulang utk mbantu. almaklumlah, dah kerja... kite ni sape la nk mbntu...huhu (rendah diri) Ha...........inilah persembahan kumpulan Muslimah. Facinya Michi la... hehe. dapat johan persembahan peserta perempuan tau. Tak sangka sebenarnya...hehehe. almaklumlah michi ingatkan persembahan mereka ni biasa2 je. rupe2nye barisan hakim suke dengan persembahan bebudak ni. Tahniah buat adik2 kump Muslimah. Kalian telah membuat persembahan yang terbaik
TAUBAT SEORANG ANAK
Kump muslimah di pengakhiran persembahan, menyampaikan syair dan sajak. Sedap suara athirah. Bakal menjadi pendeklamator terhebat suatu hari nanti, InsyaAllah... ni ha barisan hakim yang brkaliber. Al-Ustaz Saiful (guru) dan Al-Ustaz Yazid (student)--> mase ni Yazid umur 19 tahun tau. mudanya... die panggil Michi dengan panggilan akak lagi. hahaha... memang cute... (kalau die tau michi panggil die cute, mesti die marah~hehe)
Sarapan sesame...
huhu..makanan tengahari yang menyelerakan...
Antara ibu bapa yang terawal hadir untuk majlis penutup
Peserta memberikan persembahan buat ibu bapa mereka. Ade ibu yang mengalirkan air mata. Tersentuh pula tgk orang sblh kita nangis sbb anak die da jadi baik... wuuu...
Ibu bapa yang hadir
Persembahan emas dari kump nasyid ZAIDAN~albumnya akan ada di pasaran minggu ini
Penyampaian hadiah dan sijil
Mase ni, kamera dah takley pakai. Tak tahu ape sebabnya. Tapi takpelah. Michi nak cerita. Akhirnya setelah selesai majlis penutup, ade post mortem. Mase ni, ade manusia yang yang mengeluarkan geram dan marah semalam (tentang paip bocor tu~so sorry Faiz), ade yang merendah diri sesangat, ade yang menyimpan rasa (tak mau cite langsung mengenai prog), ade juge manusia yang mengomplen tentang diri Michi. Katanya kene perbaiki lagi dari segi perhubungan. Bagi pendapat michi, kepada yang mengkritik michi tu, kritakan itu michi terima. Tapi beringatlah, tolong hormati michi sebagai wanita berpurdah. Bercakap biarlah ade tujuan kerja. Dan jangan asyik dok tengok michi je. FITNAH di pandangan mata orang lain tidak boleh ditutup. Walaupun michi tak perasan, tapi apabila disampaikan oleh orang lain, menambahkan ketakutan michi utk berdepan dengan kamu. Tak sepatutnya kamu berkelakuan demikian. Takut dengan Allah. Takut dengan fitnah. Michi nak je cakap camni last post mortem tu. Tapi, klu michi cakap, akan ada yang terasa hati. Lastly, Michi memohon ampun maaf sekiranya ada salah n silap sepanjang program ini kepada semua yang bekerjasama langsung atau tidak langsung dengan program ni. Sekalung Tahniah buat Al-Ustaz Alauddin kerana berjaya mengadakan program ini dengan penuh jaya. Terima kasih tak terhingga kepada semua yang bertungkus lumus dengan niat berdakwah menjayakan program.
-------------------------------------------------------------
 

Challenge Me!

Promote This Blog

Visitors

...::Lukluk Baidoa::..