Tuesday, January 12, 2010

Pilihanraya MPP UDM...caknakah kita?

.

Assalamualaikum...

Tajuk kali ni ana bawakan PILIHANRAYA MPP UDM...CAKNAKAH KITA?

Kawasan Umum ada 8 calon merebut 6 kerusi dan

Kawasan Fakulti ada 3 fakulti yang bertanding

iaitu:

1)Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan

2)Fakulti Pengurusan Perniagaan dan Perakaunan

dan yang ketiga Fakulti ana sendiri

3)Fakulti Pengajian Kontemporari Islam

Semua fakulti 3 calon merebut 2 kerusi

Pada 16 Oktober TAHUN 2009, kesemua 22 orang calon MPP pilihan diisytiharkan menang kerana pihak HEPA isytiharkan ia sudah dimenangi tanpa bertanding...

Tahun 2010 mula ada perubahan apabila tahun lalu, Kelab-kelab dan Persatuan Mahasiswa Universiti Darul Iman (UDM) telah menyerahkan satu memorandum kepada pihak Hal Ehwal Pelajar dan Alumni (HEPA) berikutan rasa tidak puasa hati terhadap Pilihanraya Kampus (PRK) di universiti kita.

TAHNIAH ana ucapkan kepada semua pihak kerana telah merealisasikan pilihanraya sebelum ana keluar,hahaha..Ana nak try tgk ja camnela pilihanraya kampus. Almaklumlah dah masuk UNIVERSITI bukan KOLEJ. Teringin ja nak tengok sebelum ana mengundi selepas umur ana 21 tahun utk pilihanraya kat luar sana pula.hehehe..ana non partisan tau... hehe

Namun, apa yang ana nak bincangkan di sini adalah mengenai keprihatinan mahasiswa terhadap pemilihan pemimpin mahasiswa kampus. Kalau tahun lepas, peratusan keluar mengundi amat mengecewakan. Bahkan mahasiswa fakulti ana sendiri pun mencatatkan peratusan keluar mengundi adalah paling terendah. Saat pemimpin dipilih di kalangan mereka, mereka tidak keluar untuk mengundi. Apakah sebabnya?

.

Mungkin...

1) Tak tahu pun ada pemilihan tersebut

2) Kurang tengok papan kenyataan

3) Tak kenal pun pemimpin mahasiswa tu sendiri

4) Malas nk amik port

5) Protes terhadap penukaran KUSZA ke UDM??? (untuk pro-pembangkang maybe)

6) Protes terhadap pemilihan yang tak telus? (same cam atas)

Namun demikian, ana telah menyelidiki beberapa orang dari kalangan mahasiswa, ana dapati mereka memang tak tahu menahu pun ada pemilihan tersebut dan malas utk ambil tahu. Ini adalah jawapan yang paling popular ana terima.

Di sini menunjukkan mahasiswa UDM kita memang berintelektual tinggi sebab study je kerjanya? Pegang laptop dan buku ke mana2 sahaja? Pergi ke perpustakaan mencari rujukan dan sentiasa mentelaah pelajaran semata-mata?

Nah, di sinilah kayu ukur perbedaan kita, mahasiswa UDM, dengan mahasiwa universiti2 laen. Sah la mahasiswa kurang cakna dengan keadaan sekeliling, kurang cakna dengan isu2 pelajar, isu2 tempatan mahupun negara. Ni pun belum bincang lagi tentang isu UMMAT... Kalau isu dalam kampus pun tak ambil berat, bagaimana pula dengan isu negara,isu agama??aduhai... kesian mahasiswa kita. Benarkah mahasiswa itu berintelektual, berpandangan jauh dan bakal menjadi tonggak negara???

ANA sokong Kementerian Pelajaran yang menetapkan kokorikulum sebanyak 10 % sebagai syarat kemasukan ke IPTA. Tak patut kalau seorang pelajar itu hanya tertumpu pada pelajaran semata-mata.

Perlulah ada perkara sampingan yang perlu dia kuasai. Budaya ilmu yang dijuangkan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) juga perlu disokong supaya dapat melahirkan generasi yang benar-benar berintelektual, berwawasan dan sebagainya lah....

Nk cakap secara terperinci nanti kita akn buka entry lain pula ea... Tapi yang ana nak cakap kat sini... Pilihanraya MPP pada 14 Januari ini harapnya peratusan keluar mengundi membanggakan... Ana tetibe ilang idea nk cakap... jadi klu ade kurang,sowi ea...

APA YANG PENTING!!

KELUAR MENGUNDI

14 JANUARI INI

UNTUK FAKULTI ANDA

UNTUK PEMIMPIN ANDA

UNTUK UDM TERCINTA ANDA

JOM MENGUNDI!!!

About The Author
Michi, that's my nickname. Im just an ordinary blogger. Searching for Mardhatillah. I'm hoping something. For those who knew me already, they will know what I looking for. Pray for my strenght and my success. I want to fly without wings... And I really what I think... (^_^) LuKLuK BaiDoa
Share This
Subscribe Here

0 comments:

 

Challenge Me!

Promote This Blog

Visitors

...::Lukluk Baidoa::..