Thursday, October 28, 2010

Perlunya Riwayat Hidup Nabi Junjungan

Bismillahirrahmanirrahim...

PERANAN DAN PERLUNYA RIWAYAT HIDUP NABI MUHAMMAD SAW DALAM MEMAHAMI ISLAM

Tidak seharusnya kita menganggap kajian sejarah hidup Rasulullah sama dengan membaca dan menela'ah sejarah para pemerintah (khalifah) di zaman dulu.

Tujuan utama kajian yang dimaksudkan adalah supaya setiap muslim dapat memahami, menganggap dan mengambarkan bahawa hakikat zahir dan batin Islam semuanya teradun di dalam pghidupan Rasulullah itu sendiri. Gambaran dan anggapan ini akan timbul dan waujud setelah seseorang muslim itu dapat memahami dengan benar segala hikmah dan keistimewaan prinsip2 dan dasar2 Islam satu persatu terlebih dahulu.

Tegasnya kajian riwayat hidup Rasulullah SAW ini adalah suatu usaha mengumpul hakikat dan intiasari dasar2 Islam kemudian memadan dan menyeduaikan dengan contoh Islam iaitu Nabi Muhammad SAW.

.

Tujuan2nya adalah seperti berikut :

1- FAHAM PERIBADI NABI SAW menerusi penghidupan dan suasana hidup baginda sendiri.

2- Supaya MANUSIA DAPAT TIRU DAN IKUT SUATU CONTOH yang unggul dalam segenap lapanga hidup yang harmoni, dari itu juga dapat dijadikan sebagai dasar-dasar hidupnya.

3- TOLONG MANUSIA MEMAHAMI DAN MENGECAPI ISI KANDUNGAN AL-QURAN lantaran banyaknya ayat2 Al-Quran yang dihurai dan ditafsirkan oleh kejadian dan peristiwa2 sejarah hidup Nabi Muhammad SAW.

4-DAPAT KUMPUL PERBENDAHARAAN KEBUDAYAAN DAN PENGETAHUAN ISLAM YANG SEBENAR sama ada pengetahuan bersangkutan dengan 'aqidah kepercayaan, hukum hakam' dalam Islam atau tatasusilanya.

5- PARA PENDIDIK PENDAKWAH ISLAM MENCONTOHI DAN MENGAJAR MENGIKUT SISTEM PENDIDIKAN DAN PENGAJARAN YANG SIHAT kerana Nabi Muhammad SAW sendiri adalah pendidik, penasihat, guru dan petunjuk yang utama, tidak membuang masa begitu sahaja malah sentiasa mencari dan menyiasat jalan2 dan sistem2 pengajaran yg terbaik semasa Baginda berdakwah.

.

FAKTOR SEJARAH NABI MUHAMMAD SAW MAMPU DAN BERUPAYA UNTUK SAMPAI KE MATLAMAT2 TADI :

SEJARAHNYA LENGKAP meliputi segenap bidang kehidupan sama ada segi kemanusiaan mahupun kemasyarakatan yang terdapat di kalangan manusia lain, samada ianya sebagai seorang individu bebas dgn faham pembawaannya atau sebagai seorang anggota masayarakat yg cergas.

.

SEJARAH NABI MUHAMAMMAD SAW MENUNJUKKAN BAGINDA...

1- Seorang pemuda yang waras; peribadinya yang dipercayai dikalangan keluarga dan sahabat2.

2- Seorang manusia yang menyeru umat manusia ke jalan Allah secara berlemah lembut dan bersopan santun.

3- Seorang pejuang yang mengorbankan sepenuh usaha dan tenaga demi menyampaikan seruan Allah.

4- Seorang ketua negara yang mendayung bahtera pemerintahan dengan cekap dan pintar.

5- Seorang suami yang halus pergaulannya.

6- Seorang bapa yang teliti dan bijak menyempurnakan kewajipan terhadap anak dan isteri.

7- Seorang ketua bijak mengurus peperangan yang cergas, penuh dengan taktik strategi persediaannya.

8- Seorang Muslim yang waras lagi bijak membahagi dedikasinya kepada Allah, keluarga dan sahabat handai.

.

Kesimpulannya, belajar sejarah hidup Nabi Muhammad SAW dapat memahami semua sudut kemanusiaan dan menambahkan lagi kecintaan kita kepada Baginda...

.

Adapun post ini telah diedit dari rujukan-rujukan tersebut

1- فقه السيرة النبوية مع موجز لتاريخ الخلافةالراشدة oleh الدكتور محمد سعيد رمضان البوطي

2- Fiqh Al-Sirah Terjemahan Ust Mohd Darus Sanawi

.

.

About The Author
Michi, that's my nickname. Im just an ordinary blogger. Searching for Mardhatillah. I'm hoping something. For those who knew me already, they will know what I looking for. Pray for my strenght and my success. I want to fly without wings... And I really what I think... (^_^) LuKLuK BaiDoa
Share This
Subscribe Here

0 comments:

 

Challenge Me!

Promote This Blog

Visitors

...::Lukluk Baidoa::..