Sunday, November 21, 2010

Kenali situasi dan kondisi..

Bismillahirrahmanirrahim.. assalamu'alaikum.. mengenal situasi dan kondisi adalah sangat penting di dalam kehidupan seseorang, lebih2 lagi bagi seorang yang bergelar pendakwah.. pendekatan yang berbeza dengan keadaan dan persekitaran yang barlainan.

sudah menjadi lumrah, masyarakat di satu2 daerah akan merasa janggal apabila ada seorang daripada mereka atau pun orang luar melakukan sesuatu yang bercanggah dengan kebiasaan yang mereka lakukan.. sebagai contoh; seorang pemuda yang baru pulang dari Mesir menjadi imam solat di masjid kampong dengan memakai seluar jeans dan t-shirt, dengan alasan mengikut apa yang dilakukan oleh orang arab. adakah ini satu tidakan yang bijak?

sahabat2 lihat sendiri; seoang petani yang bekerja di kebun tidak dapat tidak akan pulang ke rumahnya untuk menukar pakaian sebelum pergi ke masjid untuk menunaikan solat. berlainan apa yang berlaku di Mesir, mereka akan ke masjid dengan pakaian kerja mereka, hatta ketika solat jumaat.. di sini perbezaannya.

"jika kamu masuk ke dalam kandang harimau dengan mengembik nescaya kamu akan diterkamnya kerna kamu disangka adalah mangsanya, dan jika kamu masuk ke dalam kandang kambing dengan mengaum nescaya kambing2 akan lari ketakutan kerna disangka kamu adalah pemangsanya.." fikir2kanlah..

credit to nasir damanhour

.

Saturday, November 13, 2010

Beza Orang yang Berilmu vs Tidak Berilmu

Pengetahuan orang yang tersurat ini terhad kepada pengisian maklumat yang ada dalam dirinya. Mereka tak dapat menghuraikannya dengan panjang lebar dan melihat dari sudut yang pelbagai. Dalam hal ini mereka seakan punya pengetahuan sebesar kolam dan kolam ini ditambah airnya dari masa ke semasa dengan pengetahuan maklumat yang dicari. Jadi, kata-kata yang keluar dari mulut mereka akan terhad kepada pengetahuan yang ada dalam kolam ini, ia berulang-ulang berkisar tentang perkara yang sama dan tak lebih dari itu. Ini kerana mereka memandang hanya melalui mata kasar dan mata akal tetapi tidak dengan mata hati.

Pengetahuan maklumat ini sebenarnya akan menjadi lapuk. Lapuk dimamah masa. Misalnya maklumat tentang sesuatu kajian yang sering berubah dari zaman ke zaman yang satu lagi. Perubahan maklumat inilah yang menyebabkan pembangunan sains dan teknologi yang mana banyak produk dicipta dan diperbaharui. Lihatlah pada penciptaan kereta yang semakin lama semakin canggih dengan pelbagai pembaharuan. Jadi dalam hal ini mereka yang mengejar pengetahuan terpaksa selalu memastikan diri dikemaskini dengan dengan maklumat baru kalau tidak mahu ketinggalan. Dari sudut penghayatan dan perlaksanaan pula, kalau kita melaksanakan pengetahuan, ia boleh berubah. Sistem dan teori perniagaan contohnya telah banyak berubah dan banyak teori lama yang tak boleh lagi digunapakai pada hari ini. Ia seakan perkembangan fesyen. Kalau kita terus memakai baju kolar besar dengan seluar bell bottom pada hari ini pasti kita akan diketawakan dan dikatakan ketinggalan zaman.

Ia tak seperti ilmu. Ilmu kebenaran dari ALLAH S.W.T ini pula tak akan lapuk kerana ia akan terus-terusan boleh digunakan sampai bila-bila. Kita sering mendengar orang merujuk kepada Al Quran dan Hadis Nabi S.A.W semenjak dahulu lagi dan ia tak pernah bertukar. Katalah para ustaz merujuk surah Al Asr yang menerangkan tentang kepentingan masa, maka ia berterusan begitu rujukannya. Yang berbeza ialah perspektif penerangan dalam surah tersebut. Kita yang mempelajarinya pula hanya perlu mengetahuinya sekali dan ia terus-terusan boleh digunakan sepanjang umur kita. Apa yang berubah ialah pengetahuan baru yang kita temui di dalamnya dari satu kefahaman kepada satu kefahaman yang lebih baik. Ilmu seakan sungai yang mengalir masuk ke dalam empangan dan terus-terusan mengalir selagi kebenaran ilmu itu disampaikan.

Saya pernah bertemu dengan orang yang menggunakan Surah Al Asr ini untuk diimplementasikan dalam perniagaannya. Saya juga pernah mendengar ada orang yang menggunakan Surah Yusuf untuk diimplementasikan dalam penulisan dan banyak lagi selain mengambil iktibar dan peringatan darinya.

Mereka yang tajam mata hatinya ini akan mengaitkan semua perkara, kejadian dan peritiwa yang berlaku dengan kebesaran ALLAH S.W.T. Mereka juga bakal mendapat ilmu melalui pengisian tetapi mereka juga bakal mendapat taufik dan hidayah, kefahaman dari ALLAH S.W.T. Ini sebenarnya adalah sesuatu yang sukar untuk dihuraikan kerana sifatnya yang tidak kelihatan tetapi hanya boleh dirasai orang yang merasai. Mereka juga boleh menghurai dengan begitu panjang lebar walaupun topiknya hanyalah bermula dengan huruf alif. Alif yang bermaksud sa, esa, tunggal dan sebagainya. Inilah perbincangan yang dijalankan oleh para ilmuwan yang terdahulu.

Mari kita lihat dari sudut perlaksanaan dan penghayatan pula. Mereka yang melaksana dan menghayati ilmu akan punya akhlak yang baik. Ini kerana pengisian ugama ini membentuk akhlak dan budi pekerti yang baik. Kalau difikirkan fesyen pakaian sekular berubah dari zaman ke zaman namaun fesyen jubah sepertimana sunnah Rasullullah S.A.W masih merupakan satu fesyen yang tak berubah semenjak dahulu lagi. Inilah perbezaan ilmu kalau dibandingkan dengan pengetahuan. Ilmu bersifat tetap sedangkan pengetahuan sifatnya berubah-ubah.

Dalam kehidupan kadangkala saya bertemu dengan orang melayu yang begitu mengagung-agungkan budaya orang Barat yang dikatakan maju dan bertamadun. Mereka sanggup melanggan majalah Newsweek, Time dan sebagainya kerana mahu mengemaskini diri dengan kisah serta keadaan semasa di Amerika Syarikat.

Kemudian ada pula yang bila bercakap menggunakan rujukan dari Sarjana Barat. Contohnya dalam bidang motivasi mereka merujuk kepada Nepoleon Hill dan Stephen J. Covey, dalam bidang kewangan dengan merujuk kepada Robert Kiyosaki dan Warren Buffet. Dalam bidang Pemasaran pula mereka merujuk kepada Kotler dan sebagainya. Mereka mengikut dan percaya kepada apa yang diajarkan oleh para guru itu. Benar atau tidak sekali lagi tidak pula difikirkan. Kalau dalam bidang pemasaran contohnya, kajian, kaedah serta strategi yang disarankan Kotler dijadikan sandaran dengan menjalankan promosi, iklan dan diskaun dan sebagainya. Strategi penjenamaan produk yang meluas dan paling berkesan dipilih supaya nama produk diingati dan menjadi sebutan pengguna.

Namun demikian ada beberapa kisah kejayaan perniagaan yang melanggar semua aspek yang disarankan ini. Contohnya Ramly Burger menjadi produk yang terkenal di seluruh Malaysia tanpa perlu menjalankan promosi dan iklan secara meluas dan besar-besaran dan perniagaannya berkembang pesat hingga sampai ke timur tengah dan telah bertahan semenjak 40 tahun yang lalu.

Dalam topik ini, bagi saya ilmu sebenarnya berbeza kalau dibandingkan dengan maklumat. Bagi saya pengetahuan ilmu adalah sesuatu yang datang dari ALLAH S.W.T dan sifatnya bersih, suci lagi benar. Saya yakin kalau dibuat kajian akan semua ilmu yang terdapat dalam Al Quran pasti kita akan bertemu dengan kebenarannya.

Berpesan-pesan dengan kebenaran yang diungkapkan dalam Surah Al Ash sebenarnya membawa maksud berpesan-pesan dengan ilmu sepertimana yang diungkapkan dalam Al Quran dan yang disampaikan oleh Nabi SAW.

Pengetahuan pula hanyalah maklumat, konsep, teori, fakta yang bertaburan di muka bumi ini dari pelbagai aspek yang mana kebenarannya masih samar dan perlu dibuktikan. Malah masih terlalu banyak perkara di langit, di mukabumi dan di laut yang masih belum dikaji manusia.

Kadangkala kita belajar ke peringkat tertinggi dalam bidang akademik hingga ke peringkat PhD tanpa kita sedari yang apa yang kita pelajari itu hanyalah kebanyakannya terdiri dari pengetahuan maklumat dan sedikit sahaja pengetahuan ilmu.

Dari sudut akademik, kita belajar sedari kecil hinggalah ke peringkat yang tertinggi dengan silibus akademik yang tersusun dan berstruktur yang kebanyakannya dipelopori oleh tamadun Barat. Katalah kita pelajari pengkhususan dalam bidang kewangan tetapi apa yang terjadi ialah sistem kewangan yang mereka agung-agungkan akhirnya merudum.

Saya amat kecewa apabila sesetengah orang berilmu menggunakan ilmu yang mereka ada untuk kepentingan peribadi. Sebagai contoh, ahli perniagaan yang menggunakan ayat-ayat Quran atau sunnah untuk melariskan jualan mereka. Yang lebih mengecewakan mereka ini bukanlah orang yang belajar agama tapi tidak mengamalkannya dengan kaedah yang betul. Ilmu yang dikutip bukanlah untuk dimanipulasi sebagai kepentingan diri sendiri. Orang yang mempunyai ilmu agama lebih cenderung untuk melakukan kesilapan berbanding orang awam. Dinasihatkan kepada orang-orang ini agar berhenti men'jual' ayat-ayat Allah dan Al-Sunnah untuk kepentingan mereka sendiri.

BEZA ORANG YANG BERAGAMA DAN ORANG YANG BELAJAR AGAMA

Apa agaknya beza 2 istilah ini?

Orang yang beragama boleh jadi dia hanya mempunyai sedikit asas agama dan tidak belajar khusus dalam disiplin agama tetapi menghayati sedikit sebanyak ilmu tentang agama yang ada pada dirinya!

Sedangkan orang yang hanya belajar ilmu agama semata-mata tetapi tidak beramal apalagi mempergunakan agama untuk kepentingan peribadinya ternyata jauh menyeleweng.

Orang beragama yang paling mulia ialah dia belajar ilmu agama hayati kemudian menyebarkannya sebagaimana para sahabat r.a. yang digelar sebagai Jil Qur'aniyyun Faridun oleh al-Syahid Syed Qutb iaitu Generasi Qur'an yang unik. Oleh itu, mari sama-sama kita koreksi diri kita di golongan yang mana agaknya?

Teori Darwin pula contohnya mengenai asal manusia dari beruk yang mengalami pengembangan evolusi juga hanya merupakan pengetahuan maklumat kerana tiada fossil yang ditemui setakat ini yang membenarkan semua ini. Fossil ikan jerung, udang dan dan pelbagai tumbuhan yang ditemui bertarikh beratus juta tahun dahulu masih sama sepertimana keadaannya sekarang. Tidak terdapat sebarang perubahan evolusi padanya. Ini bermakna pengetahuan ilmu bahawasanya ALLAH S.W.T mencipta dari sesuatu yang tiada iaitu dengan berfirman “jadi maka jadilah” adalah kebenaran.

Semua ini menunjukkan walaupun penerapan nilai akademik ini tersusun dan berstruktur tetapi sebenarnya ia belum terbukti kebenarannya. Malah Albert Einstien sendiripun mengaku akan kewujudan Tuhan kerana banyak perkara yang tak dapat diungkaikannya.

Dalam hal ini telah terbukti ramai para pengkaji / saintis / ahli akademik / yang membuat kajian yang mendalam akhirnya bertemu dengan ilmu ALLAH S.W.T. Kajian mengenai pokok yang boleh bercakap, kajian mengenai peringkat kehamilan, kajian mengenai partikel air, kajian mengenai dinding yang memisahkan air laut masin dengan air sungai yang tawar, kajian mengenai planet dan cakerawala dan pelbagai kajian lagi telahpun dibuktikan dalam Al Quran semenjak 1400 tahun dahulu.

Oleh itu kajian, maklumat, teori dan konsep yang telah terbukti benar dengan rujukan yang ada di dalam Al Quran serta diperteguhkan dengan Sunnah adalah kajian yang benar dan boleh digunakan manusia sebagai rujukan. Oleh itu sebagai jalan pintas bukankah lebih baik kita terus sahaja mengambil ilmu dari Al Quran kerana sudah pasti ia merupakan kebenaran.

Kita pula sebagai manusia dianjurkan supaya bercakap benar, menyampaikan yang kebenaran dan bersabar dalam penyampaiannya. Kita juga disarankan supaya menggunakan akal untuk berfikir dan mengambil iktibar dan tamsilan atas semua perkara dan peristiwa yang berlaku di sekeliling kita. Inilah nilai yang terbaik untuk kita ambil untuk dijadikan prinsip penerapan diri.

Fikir-fikirkanlah..

Sesungguhnya segala kebaikan adalah dari Allah dan segala kelemahan adalah atas kelemahan diri saya sendiri. Kemaafan jualah yang saya pinta.

Bukalah pintu hati, anda pasti akan memahami. Terima kasih meluangkan masa membaca. Harap ia membawa manfaat buat anda.

Diubahsuai dari artikel Faizal Yusup

.

Thursday, November 11, 2010

Kerana telur rebus

Aku baru berkahwin setahun yang lepas dan duduk dengan isteri aku. Kami duduk berdua sahaja sebab belum dikurniakan anak. Aku ni ada satu kegemaran -iaitu makan telur rebus. Aku pun taktahu kenapa aku suka makan telur rebus, sedap agaknya. Sebelum aku kahwin, aku memang gila telur rebus. Pagi petang siang malam makan telur rebus. Tapi semenjak aku kahwin ni aku terpaksa berkorbanlah, iaitu dengan meninggalkan tabiat aku ini. Lama juga aku dah tak pekena telur rebus ni.. sebab orang rumah aku masak sedap-sedap. . so aku dah tak kisah lagilah..

Ceritanya begini, bulan lepas masa aku balik kerja, tiba-tiba kereta aku rosak.. akupun telefon bini aku katakan aku balik lambat sebab kena menapak. Sebab lapar akupun singgah satu kedai makan tu... ada telur rebus lah.. akupun makan nasi dengan telur rebus.. lepastu aku order telur rebus lebih lagi untuk diratah. Sebelum balik aku bungkus lagi 10 biji telur rebus untuk makan sambil berjalan balik nanti. Tiba jekat rumah aku rasa amatlah kenyang.. maklumlah balas dendam sebab lama tak pekena telur rebus. Sebelum aku masuk kerumah,i steri aku tiba-tiba cakap dia ada 'surprise' untuk aku malam ni. Dia suruh aku tutup mata dengan kain hitam yang diikat kemas dibelakang kepalaku. Dan dipimpinnya aku sampai ke meja makan Aku duduk dikerusi dan isteriku pesan jangan cuba buka ikatan yang menutup mataku.

Aku nak pergi toilet sebab perutku mula buat hal, tapi malaslah nak spoilkan 'surprise' isteriku ini. Aku pun tahan ler... Tetiba telefon berbunyi, isteriku pergimengangkatnya. Apa lagi ada chance aku pun melepaskan kentut yang ditahan sekian lama.. Fuuuuhhh lega rasanya.... bau boleh tahan... maklumler berapa biji telur tah aku bedal tadi... Alamak.. ada lagi satu la.. aku pun angkat sebelah punggung dan lepaskan satu das lagi.. bunyinya PROOOTTT!! ... fuh bau jangan cakap beb.. aku pun tak tahan bau dia... aku kipas pakai tangan angin dia kasi kurang sikit bau dia... adalah macam bau telur tembelang sikit.. Tetiba aku dengar bunyi telefon berdering lagi... hai lamanya tunggu isteri aku ni, aku tak sabar lagi ni nak tahu surprisedia ni. Aku terasa ada lagilah, kali ni memang aku rasa power punyalah.. aku kumpul dulu kasi padu.. lepastu aku bangun, tonggeng sikit dan lepaskan angin taufan tu... PRRROOOOOTTT! !!!... fuhh lega... bergegar sikit meja makan dibuatnya... peh tak tahan aku bau dia power gila.. aku tutup hidung aku.. aku rasa bau dia ada sikit-sikit macam bangkai la.. mau mati bunga atas meja makan aku ni.. sambil tu aku sebut 'ahhhh.... lega...'.

Adalah dekat 5 minit baru bau bangkai tu hilang.. Lepas tu isteri aku kembali dan minta maaf sebab lambat.. lalu dia kata 'SURPRISE!! HAPPY BIRTHDAY!!' dan suruh aku buka kain penutup mata aku.. laaa birthday aku hari ni le... camne boleh lupa ni.. Aku buka le kain penutup mata aku.. mulutku terus melopong... ALAMAK!!! Benda pertama aku lihat.. muka merah padam pak mertua aku, mak mertua aku, adik ipar aku dua orang, duduk keliling meja makan. Bos aku dengan jiran sebelah rumah rumah aku pun ada!!. ? jadi aku pun nak kaber malu, aku tanya la kat pak mertua aku.. 'dah lama ke pak sampai?'.

Dan pak mertua aku pun jawab.'Dah lama. Sebelum kentut pertama lagi!!!

ish x sopannya...nasib baik bapak mertua sporting...hahahahaha

credit to syahirul

.

Wednesday, November 3, 2010

Ketahuilah olehmu

Ketahuilah Olehmu

Jika kau merasa lelah dan tak berdaya dari usaha yang sepertinya sia-sia

Allah SWT

tahu betapa keras engkau sudah berusaha

{|{|{|

Ketika kau sudah menangis sekian lama dan hatimu masih terasa pedih...

Allah SWT

sudah menghitung airmatamu

{|{|{|

Jika kau pikir bahwa hidupmu sedang menunggu sesuatu dan waktu serasa berlalu begitu saja...

Allah SWT

sedang menunggu bersama denganmu

{|{|{|

Ketika kau merasa sendirian dan teman-temanmu terlalu sibuk untuk menghubungimu...

Allah SWT

selalu berada disampingmu

{|{|{|

Ketika kau pikir bahwa kau telah mencuba segalanya dan tidak tahu hendak berbuat apa lagi...

Allah SWT

punya jawapannya

{|{|{|

Ketika segala sesuatu menjadi tidak masuk akal dan kau merasa tertekan...

Allah SWT

dapat menenangkanmu

{|{|{|

Jika tiba-tiba kau dapat melihat jejak-jejak harapan...

Allah SWT

sedang berbisik kepadamu

{|{|{|

Ketika segala sesuatu berjalan lancar dan kau merasa ingin mengucap syukur..

Allah SWT

telah memberkatimu

{|{|{|

Ketika sesuatu yang indah terjadi dan kau dipenuhi ketakjuban...

Allah SWT

telah tersenyum padamu

{|{|{|

Ketika kau memiliki tujuan untuk dipenuhi dan mimpi untuk dikecapi...

Allah SWT

sudah membuka matamu dan memanggilmu dengan namamu

{|{|{|

Ingat bahawa dimanapun kau atau kemanapun kau menghadap...

Allah SWT

TAHU...

{|{|{|

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda, Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat...

credit to : Kalam musafir.com

 

Challenge Me!

Promote This Blog

Visitors

...::Lukluk Baidoa::..