Wednesday, December 7, 2011

Mee Bandung Sizzling Mu'tah

Assalamualaikum wbt.
Ramai yang bertanya resepi mee bandung ana. Kata mereka, sedap sangat. Asal ada jamuan di rumah, mee bandung selalu menjadi pilihan untuk hidangan. Sebabnya, kurang kos dan mudah dari masakan yang lain ^_^
-
Kenapa dinamakan sizzling? Tanya seorang senior. Jawab ana : Sebab dimasak di dalam pot sizzling lah. Malah bawa dari Malaysia pot tu semata2 nk masak sizzling...hehe
-
Okeylah...resepinya begini :
-
1- Bawang besar (kalau ade bawang merah di mu'tah okey je, kalau xde, bawang besar sajalah)
2- Bawang putih
3- Cili kering (direbus terlebih dahulu dan di blanderkan)
4- Tomato
5- Lobak merah
6- Kobis
7- Ayam
8- Lada hitam
9- Kentang (di blander)
10- Telur
11- Mee halus (beli depan puskma-plastiknya berwarna biru cair bukan biru pekat atau hijau)
-
Cara-cara membuatnya adalah :
-
1-Masukkan air ke dalam periuk / pot sizzling. Airnya mestilah separuh dari periuk/pot. Panaskan
2- Masukkan bawang merah dan bawang putih serta lobak merah yang siap dipotong halus ke dalam periuk / pot.
3 - Masukkan daging @ ayam yang siap dipotong kecil ke dalam periuk/pot.
4- Masukkan cili kering dan kentang yang siap di blander ke dalam periuk / pot.
5- Lepas tu, masukkan gula dan garam secukup rasa. Kalau ade hilal masukkan sikit. Kalau nak masukkan ajinamoto ganti hilal pun xpe. Tp jangan masukkan banyak2 sebab nanti bebal. -Ana lebih suka guna hilal sahaja
6- Masukkan lada hitam secukupnya. Masukkan sos tiram sedikit kalau mahu.
7- Masukkan kobis (dipotong petak).
8- Pukul telur di dalam mangkuk dan masukkan ke dalam periuk/pot semasa menggelegak.
9- Masukkan tomato yang dipotong 4 sambil kacau perlahan-lahan.
-
10- Sambil masak kuahnya, anda boleh guna dapur lagi sebelah untuk rebus mee. Jangan lupa masukkan sedikit garam dan sedikit minyak untuk mengelakkan mee mudah melekat diantara satu sama lain.
-
11-Bawang goreng dan cili merah sebagai hiasan.
-
p/s : Kalau kat Malaysia, anda boleh gunakan udang /sotong /kerang sebagai pelengkap rasa. Kalau ada udang kering lebih sedap ~~
-
Itulah caranya....Selamat mencuba !
About The Author
Michi, that's my nickname. Im just an ordinary blogger. Searching for Mardhatillah. I'm hoping something. For those who knew me already, they will know what I looking for. Pray for my strenght and my success. I want to fly without wings... And I really what I think... (^_^) LuKLuK BaiDoa
Share This
Subscribe Here

0 comments:

 

Challenge Me!

Promote This Blog

Visitors

...::Lukluk Baidoa::..