Sunday, February 27, 2011

Pertembungan Dua Hadaf...

Bismillahirrahmanirrahim... tuntutan di dalam mengharungi liku-liku kehidupan.. kita sering disibukkan dengan berbagai-bagai urusan dalam mengejar cita-cita dan mencari jalan penyelesaian terhadap masalah yang kita hadapi. yang datangnya tidak diundang atau sengaja dicari-cari.

kita dituntut untuk meluaskan pengalaman dan menambah ilmu pengetahuan.. dengan cara mencari masalah dan cuba untuk menyelesaikannya.. dengan syarat tidak mendatangkan kemudharatan kepada diri kita dan tidak menyalahi apa-apa yang telah ditetapkan oleh Syari'.

dalam mengejar cita-cita.. kita belajar, berkerja dan melaksanakan beberapa tuntutan. apa yang dituju adalah kesenangan hidup di "masa hadapan". samada jalannya sebuah jihad atau semata perjuangan untuk meningkatkan taraf hidup.

perbezaan dapat dinilai dari tempat-tempat persinggahan, insan-insan yang menjadi teman, kenderaan yang menjadi tunggangan dan bunga-bunga yang menjadi perhiasan.. di sinilah kita mula berfikir... Allahua'lam..

-nasirdamanhour-

Wednesday, February 23, 2011

Dare To Eat This Cake??

Tak tau nak cakap bila tengok kek ni...mula2 tengok rase cam tak caye je ni kek. tapi bila tengok berkali2, unik betul kek ni...hehehe...ade yang siap tulang ngan hati lagi...fuhhh memang real la kek tu...sape tah nak makan...rasa i'm not dare to eat that cakes...apepun memang canggeh la kek ni...hahaha...kat Jordan takde kot kek ni...kat Malaysia apetah lagi..ngeh3...

Monday, February 21, 2011

Munaqasyah e-Masjid menanti anda!

PROGRAM MUNAQASAH E-MASJID SABTU, 26 FEBRUARI 2011/ 23 RABIUL AWAL 1432H DEWAN SEMINAR, MASJID SULTAN SALAHUDDIN ABDUL AZIZ SHAH SHAH ALAM, SELANGOR DARUL EHSAN

PENGENALAN

Mutakhir ini memperlihatkan era pembangunan teknologi eletronik semakin pesat berkembang. Perkembangan ini haruslah direbut dengan sebaiknya untuk kemaslahatan dan manfaat umat Islam di Malaysia khasnya. Kemampuan menggunakan teknologi dalam menyampaikan dakwah dan mesej Islam kepada masyarakat khususnya di masjid, dalam bentuk pancaran LCD yang diselangi dengan paparan gambar-gambar yang menarik serta alunan bunyi-bunyian termasuk bacaan zikir, bacaan al-quran dan alunan muzik sememangnya akan dapat menyentuh sanubari pendengar. Kemampuan menggunakan alat bantu elektronik dalam meyampaikan mesej dakwah di masjid pastinya akan lebih memberikan kesan positif terhadap masyarakat. Selain itu, ia turut menggambarkan kemajuan Islam di Malaysia dalam menghadapi arus kebangkitan teknologi di samping menunjukkan kesungguhan yang tinggi untuk memanfaatkan teknologi ini ke arah kebaikan Islam itu sendiri.

Namun demikian, keharusan menggunakan alat bantu eletronik dalam menyampaikan mesej dakwah Islamiah sama ada ketika menyampaikan khutbah atau menyampaikan kuliah agama di masjid pastinya tidak secara mutlak. Hal demikian adalah bagi menjaga kesucian masjid sebagai rumah Allah dan tempat ibadah umat Islam.

Selaras dengan perkembangan ini, Persatuan Ulama’ Cawangan Selangor (PUMSEL) berhasrat untuk mengadakan program munaqasah e-masjid. Program ini dirancang dengan hasrat untuk membicarakan sejauh manakah keharusan penggunaan alat bantu eletronik dalam menyampaikan dakwah di dalam masjid. Apakah pra syarat yang patut dipatuhi pendakwah dalam keghairahan menggunakan alat bantu eletronik dalam dakwah. Semua persoalan ini insyaallah akan terjawab dengan program yang akan diadakan nanti.

OBJEKTIF

Antara objektif utama penganjuran program ini ialah:

  1. Menjelaskan keberkesanan penggunaan alat bantu elektronik dalam menyampaikan dakwah di masjid dan hukumnya pada kaca mata Islam.
  2. Memberikan pendedahan kepada nazir dan Ahli Jawatankuasa masjid dan masyarakat tentang kepentingan menggunakan bantuan alatan eletronik dalam penyampaian dakwah di masjid.
  3. Menjelaskan produk-produk e-masjid yang berinovasi kratif dan inovatif para da’ei masa kini.
  4. Melahirkan masyarakat celik agama, komited dan konsisten dalam melaksanakan semua ajaran agama mengikut landasan al-quran dan al-sunnah.
ANJURAN
Persatuan Ulama’ Malaysia Cawangan Selangor (PUMSEL) dan Bahagian Pengurusan Masjid, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dengan kerjasama Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (MSSAAS)

PENYERTAAN
Seminar ini terbuka kepada semua lapisan masyarakat terdiri daripada kalangan ahli akademik, wakil agensi kerajaan, nazir dan AJK masjid seluruh negeri selangor dan masyarakat awam yang berminat.

PEMBENTANGAN
e-Masjid Satu Sorotan Dalam Hukum Syarak
Oleh: Tuan Haji Abdul Ghani Samsudin
Pengerusi, Sekretariat Himpunan Ulama’ Rantau Asia (SHURA)

Fatwa e-Khutbah
Oleh: Ustaz Muhammad Zarifi bin Mohd Daud
Pegawai Penyelidik, JAKIM

Aplikasi e-Masjid Realiti Hari Ini
Oleh: Ustaz Muhamad Faisal Asha’ari
Pensyarah, Fakulti Pengajian Islam UKM

Aplikasi e-Masjid : Melonjak Pengimarahan Masjid
Oleh: Sdra. Mohd Khairunnizam Mhd Supian
Pegawai, Teknologi Maklumat, MAYBANK

Produk-produk e-Masjid Inovasi Kreatif Da’ie Hari Ini
Oleh : Prof. Dr. Zulkifli Abd Ghani
Timbalan Dekan, Fakulti Pengurusan dan Kepimpinan USIM

e-Masjid : Pengalaman Masjid di Singapura
Oleh : Wakil Singapura

MAKLUMAT DAN PENDAFTARAN
Pendaftaran Penyertaan :
Untuk penyertaan seminar, sila buat pendaftaran sebelum atau pada 24 Februari 2011 dengan menghubungi:
Sdra. Azmi : 013-384 0710
En Nizam : 012-291 1335
Pejabat : 03-5512 4300 / 03-5511 4301
Faks : 03-5511 4302

Pengesahan kehadiran bolehlah difakskan terus ke : 03-5511 4302 atau email ke : pumpusat@yahoo.com atau SMS (sila nyatakan --) ke nombor 013-3840710.

Persatuan Ulama' Malaysia 14B, Jalan Plumbum P7/P, Pusat Komersial Seksyen 7, 40000 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan

Tel : 03-5512 4300 / 03-5511 4301 Faks : 03-5511 4302

http://www.pum.org.my http://ulamadaily.blogspot.com/

Monday, February 14, 2011

Detik Keputeraan...

Nabi Muhammad Rasulullah s.a.w. diputerakan beberapa saat sebelum fajar menyinsing dihari Isnin 12hb. Rabi'ul-awwal, Tahun Gajah bersamaan 20hb. April, 570 Masehi.

Aminah, bunda Rasulu'llah s.a.w. adalah anak perempuan kpd Wahab bin Abdu Manaf, berasal dari kaum Quraisy.

Ayahandanya menduduki jawatan tinggi di Makkah sbg Penyelia Telaga Zamzam; dan ibundanya ialah Birrah binti Abdul Uzza bin Usman bin Abdu Dar bin Qusai bin Kilab.

Sejak mula menghamili Rasulu'llah s.a.w., Aminah tidak mengalami apa jua kerumitan pun malah tidak menyedari kehamilannya disebabkan isi kandungannya begitu ringan sekali.

ANGKASAWAN

Keringanan seluruh anggota tubuhnya itu seakan keringanan yg dirasai oleh para angkasawan diluar angkasa disebabkan ketiadaan daya tarikan bumi.

Aminah tersedar dgn kehamilannya tatkala Malaikat Jibril a.s. mendekatinya dan berkata, "Tahukah anda bahawa anak yg dikandung itu akan dilantik sbg Nabi bagi seluruh umat manusia? Berhati-hatilah!". Sejurus mendengar suara Malaikat itu maka Aminah mendapati tubuhnya memancarkan segaris sinar yg melepas jauh – sejauh Syria.

Tatkala saat keputeraan Muhammad Rasulu'llah s.a.w. hampir tiba, Malaikat Jibril a.s. muncul sekali lagi dan mendekati Aminah dgn berkata, "Bila melahirkan bayi ke alam dunia nanti, baca dan mohonlah doa begini, 'Aku mohon perlindungan dari Allah Yang Maha Esa keatas dirinya, dari segala kejahatan dan gangguan; dan namakanlah Muhammad, yg bererti terpuji, sbg mana yg tertulis dlm Taurah dan Injil; dan tentunya nanti seluruh makhluk di langit dan di bumi akan memuji-mujinya kelak.' "

BERKHATAN

Sewaktu Baginda dilahirkan ke dunia, keadaan Baginda begitu bersih dan suci berkhatan dgn talipusat terkerat sudah; menurut riwayat, yang mengkhatan dan mengerat talipusat Baginda adalah Malaikat Jibril a.s.

Tahun itu dinamakan Tahun Gajah, sempena dgn peristiwa yg berlaku ketika itu, diwaktu mana Abrahah, Gabernor Yaman, datang menyerang Makkah utk meruntuhkan Kaabah dgn mengirim pasukan balatentera yg menunggang gajah.

Meruntuhkan Kaabah adalah berupa ajenda Abrahah, yg berhasrat mengalihkannya ke Yaman, agar Yaman kelak mengambil-alih Makkah sbg pusat ibadah dikalangan orang-orang Arab, yg sekaligus dapat menjana aktiviti ekonomi negara dibawah pemerintahannya kelak.

PANAS

Pasukan balatentera gajah itu bagaimanapun, dimusnahkan oleh Allah s.w.t. sewaktu mereka menghampiri pintu Kaabah, dgn mengirim sekumpulan burung 'Ababil', yg setiap seekor membawa batu kerikil diparuh dan kedua kakinya. Batu krikil itu, berasal dari tanah panas yg terbakar, lalu digugurkan keatas setiap kepala ahli balatentera bergajah itu, yg menyebabkan terbunuh-mati.

Sehubungannya, Allah s.w.t. berfirman dlm Surah al-Fil sbg mana bunyinya seperti berikut:

"ألَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأصْحَابِ الفِيلِ. ألَمْ يَجْعَلْ كِيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ. وَأرْسَلَ عَليْهِمْ طَيْرًا أبَابِيلَ. تَرْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ. فَجَعَلهُمْ كَعَصْفٍ مَأكُوْلٍ." – الفيل 105: - 5-1

[Mfhm: "Apakah kamu tidak melihat bagaimana Tuhanmu telah membinasakan Pasukan Tentera Bergajah. Bukankah Dia menjadikan tipu-daya mereka (utk menghancurkan Kaabah itu) sia-sia. Dan Dia mengirimkan kepada mereka burung Ababil. Yang melimpari mereka dgn batu (berasal) dari tanah yg terbakar. Lalu Dia menjadikan mereka seperti daun-daun dimakan ulat."

KRIKIL

Pengguguran batu krikil yg membawa maut dan memusnahkan seluruh anggota balatentera gajah itu, tidak seharusnyua dipertikaikan kerana dipertengahan Abad ke-20, masyarakat dunia telah menyaksikan sendiri betapa hebatnya bom atom, yg sebegitu kecil hasil buatan manusia, berupaya mengorbankan 140,000 nyawa dlm beberapa saat, dan mengakibatkan seramai 250,000 lagi cedera parah di Hiroshima.

Kekuatan bom atom itu berasaskan kuasa tinggi yg terdapat dlm zarrah yg amat kecil dan halus. Sebelum perkataan atom diketahui umum maka al-Qur'an telah lbh awal memperkenalkannya melalui kalimah "zarrah", yg bermaksud jirim terhalus yg tak terlihat dgn mata kasar akan tetapi mempunyai kuasa tinggi yg amat mengkagumkan.

Sempena keputeraan Muhammad Rasulullah s.a.w., pelbagai peristiwa anih yg menakjubkan berlaku dialam dunia. Kota Basrah di Syria, tiba-tiba terang-benderang oleh sinar cahaya yg datang dari arah langit; Istana Kisra bergegar oleh gempa bumi yg mengakibatkan 14 menara runtuh; api kuil yg menyala seribu tahu lamanya di Parsi, tiba-tiba padam dgn sendirinya, dan diriwayatkan, pepatung berhala tertunduk malu yg amat sangat.

ABDUL MUTTALIB

Keputeraan Muhammad Rasulu'llah s.a.w. turut disambut oleh nenekendanya, Abdul Muttalib dgn keriangan dan kegembiraan lalu membawanya ke kaki Kaabah, Baitu'llah yg mulia, sbg tanda kesyukuran.

Dikaki Ka'abah itulah nama Muhamad diberi secara rasmi, suatu nama yg belum pernah didengar oleh bangsa Arab sebelumnya.

Apabila ditanya mengapa anak itu dinamakan Muhammad (yg dipuji), jawabnya "aku berharap, penghuni dunia seluruhnya akan memujinya kelak."

*

والله أعلم و أستغفروه و أتوب إليه.

- rashad

Rabi'ul-awwal, 1432/Feb., 2011

*

dipetik-suai dari:

"Sirah Muhammad Rasulullah s.a.w."

- Hj. Mohd. Rashad Shamsuddin

- terbitan: al-Hidayah Publishers, KL

______________

Friday, February 11, 2011

Maafkanku

Hadirnya dirimu didalam hidupku

Telah merubah segalanya

.

Dan telah aku lewati saat gelap hidupku

Namun aku masih tak menyakini

Diriku yang cuba menghapuskan

Mimpi-mimpi buruk yang lalu

.

Inginku berlari dan menggapai hasratku

Apakah kau kan berlalu pergi

.

Terkapai-kapai aku inginku membuktikan

Kejujuranku kepadamu

Dan kini kusedari diriku

Masih liar untuk dimiliki

.

Maafkanku

Kerna mengingkari janji

Yang terpatri dahulu padamu

.

Maafkanku

Atas kekurangan yang ada

Pada diriku ini

~ Maafkanlah aku ~ 6th Sense ~

Thursday, February 10, 2011

Tanggungjawab Tanpa Cinta

“Kenapa mesti bercouple sebelum berkahwin?”, soal seorang ustaz dengan tegas.

“Mana mungkin sebuah rumahtangga mendapat keredhaan Allah jika permulaannya sudah tidak tentu hala!”, ujar seorang pendakwah dengan penuh yakin.

Segala nasihat tertuju kepada menyeru agar maksiat dihindarkan oleh mereka yang di usia muda. Jangan mulakan alam rumahtangga dengan dosa dan noda. Kelak binasa.

Tidak susah untuk memahami seruan ini. Itulah kehendak agama. Dosa tidak menjanjikan bahagia. Kebahagiaan letaknya pada ketaatan kepada Allah. Semua itu telah banyak saya ungkapkan di dalam artikel yang lalu. Sebahagian besarnya sudah termuat di dalam buku AKU TERIMA NIKAHNYA.

Dosa tidak menjanjikan bahagia.

Tetapi pastikah bahagia hanya kerana sudah terhindar dari dosa? Jika dosa itu derita, taat itu nikmat kebahagiaan, maka bahagiakah rumahtangga yang jauh dari dosa?

Soalan ini tidak boleh dijawab dengan bahasa praktikal oleh anak-anak muda yang baru menceburkan diri ke alam mencari dan memilih pasangan hidup. Perbincangan kali ini lebih merupakan sebahagian daripada tuntutan Begin with the End in Mind untuk mereka renungkan. Ada pun persoalan yang sedang saya ketengahkan ini, ia adalah untuk mereka yang sudah separuh atau suku jalan menempuh kehidupan berumahtangga.

Persoalan ini banyak mengganggu fikiran saya. Sedikit demi sedikit saya didatangi dengan kes-kes yang luar biasa. Mula-mula ia hanya sekali dua, tetapi lama kelamaan segalanya menjadi seperti timbunan tanah membentuk busut. Hingga tercetus suatu kebimbangan.

Satu demi satu rumahtangga retak dan ribut.

Bukan rumahtangga yang kotor dengan dosa. Bukan suami isteri yang lupa Tuhan. Rumahtangga ini adalah rumahtangga yang dibentuk menurut lunas-lunas Islam. Permulaannya bersih dari masalah pergaulan bebas, malah kedua pasangan ini ‘disatukan’ atas cita-cita Islam, dakwah dan perjuangan yang menemukan mereka.

Seorang ‘akhi’ dan seorang ‘ukhti’, dalam suasana taat kepada Allah… bersatu dalam sebuah Bait Muslim yang berslogankan Baiti Jannati (rumahku syurgaku). Perkahwinan mereka adalah apa yang diimpikan oleh setiap mereka yang mahu mencari separuh kesempurnaan beragama melalui jalan perkahwinan, yang terbina di atas asas taqwa.

Tetapi perkahwinan yang ideal ini sedang diuji. Sangka saya satu atau dua. Ia mungkin kes terpencil. Tetapi sedikit demi sedikit kes ini bertambah dan bercantum, hingga menghasilkan suatu kerisauan yang mendalam. Di manakah silapnya?

Terlalu sulit untuk saya lakarkan kes-kes yang membabitkan rumahtangga ini kerana ia amat sensitif. Rumahtangga seorang lelaki yang berfikrah Islam dan seorang perempuan yang berfikrah Islam, kecundang selepas perkahwinan menjangkau usia matang. Ada di antaranya yang membabitkan perbuatan-perbuatan suami, ada juga yang membabitkan masalah yang ditimbulkan oleh pihak isteri.

Ada suami yang berfikrah Islam, sama ada seorang ustaz mahu pun seorang profesional, mencemarkan rumahtangganya dengan perbuatan-perbuatan curang, bermain kayu tiga, malah ada yang menjadi abusive terhadap isteri dan anak-anak. Ada juga isteri yang berfikrah Islam, merosakkan rumahtangganya dengan perbuatan yang sama… hingga menjadi beban kepada fikiran saya untuk menanggung rahsia mereka.

Saya terpaksa beristighfar, menenangkan diri sendiri dan isteri, sebelum mampu untuk menyelami masalah seperti ini. Gerun dan kesah memikirkan rumahtangga sendiri. Segala yang diperlukan untuk membina rumahtangga dalam sebuah ketaatan telah dilakukan, tetapi saya sedang berdepan dengan insiden kehancuran rumahtangga seperti ini. Jika bukan silap berkaitan dosa dan taat kepada Allah, apa lagi yang tidak kena.

“Rumahtangga ini hanyalah sebuah tanggungjawab. Saya gagal menemui cinta. Saya tidak cintakan suami saya!”, salah satu kes yang saya tangani, tiba kepada jawapan yang dicari.

Saya kebingungan.

Biar pun kali ini jawapannya sungguh jelas dan terus kepada lubuk masalah, ia bukan satu atau dua kes, tetapi saya sedang menanggung beban kes yang berbilang.

TIDAK BERTEMU CINTA

Jika mereka yang asyik berkasih sayang hingga lupa kepada batas-batas agama dalam sebuah pergaulan, nasihat lazim yang disampaikan kepada mereka adalah pada menyedarkan diri mereka tentang soal tanggungjawab. Perkahwinan bukan hanya soal cinta. Tanggungjawab harus dipikul bersama. Soal peranan masing-masing sebagai suami dan isteri, serta bakal ayah dan ibu mesti dilihat dari sudut agama.

“Kalau merancang perkahwinan, jangan rancang hanya ke pelamin, tetapi rancanglah hingga ke lampin!”, itu nasihat komprehensif saya kepada perkahwinan sepasang kekasih yang sebegini.

Tetapi bagi seorang Muslim dan Muslimah, yang mempunyai semangat agama yang tinggi, yang merelakan sebuah perkahwinan dibentuk tanpa pendahuluan yang lazimnya popular dalam masyarakat kebanyakan, terlalu berat untuk saya nukilkan, bahawa nampaknya mereka harus sedar bahawa perkahwinan bukan sekadar tanggungjawab. Ia harus diisi dengan cinta.

Cinta!

Bukan cinta ala Hollywood atau Bollywood, tetapi cinta yang itu. Perasaan yang mendatangkan bahagia.

Seperti kata Ustaz Pahrol Mohamad Juoi di dalam bukunya, Satu Rasa Dua Hati, tanda bahagia ialah apabila adanya tenang. Itulah cara mengukur bahagia. Bahawa di dalam sebuah rumahtangga, kebahagiaan itu boleh diukur dengan tahap ketenangan yang dikecapi oleh suami dan isteri. Jika suami beroleh tenang tatkala pulang ke pangkuan isteri, juga isteri hilang tekanan dan kerunsingan hidup tatkala pulang ke pangkuan suami, maka adalah tenang di situ. Adalah bahagia.

Sukar untuk saya ungkapkan bagaimanakah yang dikatakan sebuah rumahtangga tanpa cinta. Ini bukan kahwin paksa. Ia kahwin rela. Cumanya, demi menjaga agama, mereka tidak bercinta sebelum berumahtangga. Rumahtangga ini adalah rumahtangga orang sekarang yang mencuba resepi bercinta ‘orang dulu’, mengharapkan cinta selepas berkahwin, tetapi malangnya mereka gagal bertemu cinta.

collide.jpg

Izinkan saya meminjam kata-kata John Gray di dalam buku terbaru beliau yang mesti dibaca oleh mereka yang sudah menghadam buku awal Men Are From Mars, Women Are From Venus, iaitu bukuWhy Mars and Venus Collide:

As I travel the world, teaching the Mars and Venus insights, I have witnessed a new trend in relationships linked to increasing stress. Both couples and singles believe they are too busy or too exhausted to resolve their relationship issues, and often think their partners are either too demanding or just too different to understand. Attempting to cope with the increasing stress of working for a living, both men and women feel neglected at home. While some couples experience increasing tension, others have just given up, sweeping their emotional needs under the carpet.They may get along, but the passion is gone.” (muka surat xiv)

Mereka bertahan, tetapi emosi, keinginan dan cinta itu hilang. Segalanya adalah soal tanggungjawab, tentang peranan… tiada perasaan, cinta dan belaian.

Entahlah…

Apakah kerana pengaruh filem, pengaruh persekitaran, pengaruh tempat kerja, atau silap tarbiyah oleh gerakan-gerakan Islam yang mengacukan mereka ini semasa duduk dalam gelanggang tarbiyah, persoalan tanggungjawab tanpa cinta menjadi punca keruntuhan rumahtangga.

Ada yang tidak percaya… menempelak saya kerana menimbulkan isu ini tanpa hujung pangkal. Sangkanya, saya mahu lelaki multazim dan perempuan multazimah ini bercinta dengan cinta mazhab Bollywood dan Hollywood. Tidak sama sekali.

Tetapi ada sesuatu yang masih dalam kerangka agama yang tidak kita sempurnakan, sekurang-kurangnya di peringkat menguruskan jodoh, sama ada oleh institusi Bait Muslim atau melalui medium keluarga.

MANIFESTASI

Kecacatan cinta dalam rumahtangga yang ‘Islamik’ ini terserlah, seawal tahun-tahun perkahwinan, malah boleh juga muncul selepas beranak pinak.

Suami akan berkahwin dua dengan alasan isteri pertama adalah pilihan jemaah manakala isteri kedua adalah pilihan hatinya! Isteri pula tanpa peruntukan agama untuknya menduakan suami, mencari cinta di luar.

Hubungan hambar antara dirinya dan suami, terubat dengan rakan sepejabat yang lebihunderstanding, lebih bijak mendengar dan memujuk, atau mungkin juga beralih minat kepada ustaz-ustaz dan ceramahnya. Asasnya, suami dan isteri, kedua-duanya mengkhianati perkahwinan pertama yang begitu ideal, kerana perkahwinan itu ada segalanya kecuali cinta!

TAQWA

Khutbah Nikah pada sunnahnya, terisi dengan ayat-ayat al-Quran yang dipilih dalam genre TAQWA. Ia adalah suatu peringatan daripada Nabi S.A.W bahawa rumahtangga yang diredhai Allah itu harus dibina di atas asas-asas taqwa. Persoalannya di sini, bagaimanakah kita memahami maksud taqwa?

Jika taqwa itu diertikan sebagai kepatuhan yang menyeluruh terhadap peraturan-peraturan Allah, datang pula soalan yang kedua, apakah itu peraturan Allah? Bagaimanakah keseimbangan dalam beragama dapat dibuktikan dalam kepatuhan ini?

SYARIAT ALLAH

Himpunan peraturan Allah SWT diperturunkan melalui wahyu, terhimpun di dalam hukum yang lima. Persoalan wajib, mandub, harus, makruh dan haram, sentiasa diambil kira oleh sebuah rumahtangga yang dibina di atas asas Taqwa. Inilah yang diberikan penekanan selama ini, bahawa sebuah rumahtangga yang diredhai Allah SWT itu harus mematuhi ketetapan Allah yang dihimpunkan di dalam apa yang disebutkan sebagai SYARIAT ALLAH atau SYARIATULLAH.

Menjaga halal dan haram dalam perbelanjaan.

Memelihara peraturan-peraturan Allah dalam persoalan rukun Iman dan rukun Islam.

SUNNATULLAH

Tetapi peraturan Allah juga merangkumi hukum kedua yang disebut sebagai hukum alam. Peraturan yang ditentukan Allah sebagai sistem alam dan manusia yang menghuninya. Sebagaimana hard science menzahirkan hukum Sunnatullah melalui peraturan kimia, fizik dan biologi, maka begitu jugalah soft science menghimpunkan Sunnatullah melalui peraturan komunikasi, psikologi yang dalam hubungan percintaan, kadang-kadang orang sana menyebutnya sebagai chemistry!

Cinta bukan kefahaman. Bukan pengetahuan. Cinta tidak muncul sebagai hasil mengetahui pengertian ilmu cinta yang dicerna oleh akal. Tetapi cinta itu adalah hati dan perasaan. Allah mengurniakannya, dan manusia bertanggungjawab untuk mencari dan berikhtiar menyuburkannya.

Rumahtangga yang bersih dari dosa, adalah rumahtangga yang berjaya mematuhi Syariatullah, tetapi mungkin kehancuran itu masih melanda kerana Taqwanya tidak menyeluruh. Aspek-aspek Sunnatullah diabaikan.

1273.jpg

Seorang suami mungkin terlupa untuk melihat zaujah yang dikahwininya itu sebagai seorang perempuan. Perempuan itu, biar pun dipanggil sebagai ukti, atau dibahasakan sebagai enti, berjawatan ustazah, atau ketua Muslimat cawangan, dia adalah perempuan pada fisiologi, biologi, naluri dan perasaannya.

Mungkin selama ini suami lupa untuk membelainya, lupa menghargainya, lupa berusaha mengekalkan kehangatan perasaan di dalam sebuah rumahtangga. Suami yang ustaz, mujahid, haraki lagi manhaji ini, mungkin tidak serius dalam menelaah hadith-hadith Nabi SAW yang memperlihatkan passion baginda dalam mengekalkan suburnya cinta dalam sebuah rumahtangga.

Seorang isteri yang bersuamikan seorang pejuang, seorang ustaz atau seorang Ketua Cawangan sekali pun, tidak harus lupa bahawa suaminya itu tetap seorang lelaki.

Rumahtangga seorang akhi dan seorang ukhti, tetap sebuah rumahtangga seorang lelaki dan perempuan. Jika mereka bertaqwa dalam menjunjung Syariatullah, tinggal satu lagi persoalan, bagaimanakah pula Sunnatullah dalam hubungan mereka?

Sesungguhnya kejayaan menghindarkan diri dari pergaulan bebas serta bantuan institusi Bait Muslim, hanyalah ikhtiar kita untuk membina permulaan rumahtangga yang baik. Tetapi selepas berumahtangga, suami dan isteri harus peka dengan perkembangan emosi dan komunikasi masing-masing kerana ketaatan kepada halal dan haram hanya separuh dari maksud Taqwa.

Bagaimana dengan cinta? Bagaimana Sunnatullah ke atas lelaki dan perempuan yang dicipta-Nya?

Saya meratapi tragedi yang sedang merebak ini…

ABU SAIF @ www.saifulislam.com 56000 Kuala Lumpur

 

Challenge Me!

Promote This Blog

Visitors

...::Lukluk Baidoa::..